Autógumi

Autógumi kisokos

A téli és nyári gumik közötti alapvető különbségek:
A téli abroncsokat első látásra leginkább a futófelület mintázata alapján lehet megkülönböztetni a nyári abroncsoktól. Míg a nyári abroncsok általában határozottabb, szélesebb hornyokból állnak (itt az elsődleges feladat a víz elvezetése), addig a téli abroncsok erősen bordázottak, mintájuk labirintusszerű, hogy minél jobban meg tudjanak kapaszkodni hóban, sárban.
Nagyon fontos, hogy a téli abroncsok anyaga sokkal lágyabb: a hidegben nem dermed meg annyira, viszont melegben sokkal jobban kopik. A gyártók általában a 7°C-os hőmérsékletet adják meg, mint választó határt: e fölött nyári, alatta pedig téli abroncs használata javasolt. Mind a téli, mind a nyári abroncsokra igaz, hogy átlagos használat mellett, kb. 5-6 szezont kibírnak, mielőtt cserélni kell őket gumikopás vagy elöregedés miatt (elveszti rugalmasságát).
Azok akik télen is nyári abronccsal járnak, komoly kockázatot vállalnak: a menetstabilitás romlik és a fékút jóval hosszabb lesz, dacára a menetstabilizáló elektronikáknak is. A dolog fordítva is igaz: egy jó téli abroncsot egy nyáron is el lehet koptatni, mert a melegben lágy lesz és ‘elfogy’. A mintamélység az érvényben lévő jogszabályok szerint 1.6mm-nél nem lehet kisebb. Javasoljuk azonban hogy amennyiben lehetősége van rá cserélje le a gumikat nyári guminál 2 mm, téli gumiknál 4 mm profilmélységnél.

Raktárról vagy két-három nap átfutással rendelésre, minden árkategóriában és méretben tudunk alternatívát nyújtani. Michelin, Continental, Pirelli, Goodyear, Bridgestone, Kléber, PointS, Uniroyal, Barum, Sava, Debica, Kormoran, Hankook hogy csak néhányat említsünk az általunk forgalmazott márkákról.

A gumi oldalfalán található jelölések jelentése: 185/60 R 14 85 S 

185 : Az abroncs szélessége mm-ben.
60 : A szériaszám az oldalfal magassága (az abroncs oldalán) és az abroncs szélessége közti arány, amit százalékértékben fejezünk ki.
R : A felépítés típusa (R a radiál esetében).
14 : A felni belső átmérője collban megadva.
85 : Az abroncs terhelési indexét egy számmal jelöljük (lásd az alábbi táblázatot) és annak a legnagyobb tehernek felel meg, amit az abroncs maximális nyomás esetén elbír.
S : Sebesség index (amit teljesítmény indexnek is nevezünk). Azt a legnagyobb sebességet jelenti, amellyel az abroncs elbírja a terhelési indexének megfelelő terhet (lásd az alábbi táblázatot).

Terhelési index Maximális súly abroncsonként, kg-ban Terhelési index Maximális súly abroncsonként, kg-ban
68 315 80 450
69 325 81 462
70 335 82 475
71 345 83 487
72 355 84 500
73 365 85 515
74 375 86 530
75 387 87 545
76 400 88 560
77 412 89 580
78 425 90 600
79 437 91 615
Sebesség index Legnagyobb sebesség
Q 160
R 170
S 180
T 190
U 200
H 210
V 240
ZR >240
W 270
Y 300

Az abroncsokon található egyéb jelölések:

M+S Téligumi
RF Speciálisan megerősített gumiabroncs (reinforced)
XL (Extra Load) Erősített abroncs
MO Oldalfal erősített abroncs
C Az RF-nél is nagyobb teherbírású gumiabroncs, melyek általában utánfutóknál és kisteherautóknál használatosak.
N1 N0 Speciális Porsche-specifikáció
Tubeless (TL) Tömlő nélküli gumiabroncs beépített légzáró réteggel.
Tube Type (TT) Csak belső tömlővel használható gumiabroncs.
(MFS) (FR) Peremvédős abroncs jelölései
(ROF) ( SST) (DSST) (RFT) Defekttűrő abroncs jelölései
OWL Fehér körvonalas betűk az oldalfalon.
RWL Domború fehér betűk az oldalfalon.
TWI (Tread Wear Indicator) Futófelületi kopásjelző, a hatóságilag megengedett minimális 1,6 mm-es mintázatmélységet mutatja.