Motorolaj

Motorolaj kisokos

A korszerű kenőolajok védik a motort a kopás ellen, megkönnyítik a sebességváltást és segítik az erőátvitelt, illetve használatukkal üzemanyag is megtakarítható.A motorolaj alapvetően két fontos összetevőből, az alapolajból és az adalékokból épül fel. Az alapolaj lehet ásványi eredetű, illetve szintetikus. A rész-szintetikus olajok is  ásványolaj bázisúak, szintetikus összetevőkkel. Egy motorolajnak igen sok elvárásnak meg kell felelnie. Fontos, hogy képes legyen leoldani a felületekre rakódott szennyeződéseket, amelyek az égési folyamat és a működés során képződtek (detergens hatás). Előírás az is, hogy a szennyeződéseket és kisebb kopadékokat tartsa lebegésben, ne engedje lerakódni az áramlási holtterekben illetve a szűkebb furatokban, hornyokban (diszpergens hatás). Feltétel még a működés során keletkezett savas jellegű termékek közömbösítse, a kopásgátló, valamint a súrlódáscsökkentő és a korróziógátló hatás. Elvárás még, hogy szállítsa el a motorban keletkezett hő nagy részét (termikus stabilitás), rendelkezzen habzásgátló képességgel és gátolja meg az úgynevezett fekete iszap kialakulását a katalizátoros motorokban.A motorolajok – amellett, hogy kőolaj alapon előállított, vagy szintetikus alapolajokat tartalmaznak –, ma már elképzelhetetlenek a különböző adalékok nélkül, amelyek közül napjainkban az egyik legjelentősebb csoport a súrlódást hivatott jelentősen csökkenteni.

A viszkozitás a folyadékok folyási képessége, egy olyan mértékszám amely megmutatja, hogy a folyadék a folyással szemben milyen ellenállást fejt ki adott hőmérsékleten. Köznapi értelemben a nagyobb viszkozitású anyag nehezebben folyik, a kisebb viszkozitású folyadék hígfolyósabb. A motorolajok viszkozitása erősen függ a hőmérsékletüktől: minél melegebb a motorolaj, annál hígabbá válik. Nagyon fontos azonban, hogy a motor működése közben a motorolaj, egy adott viszkozitási tartományban maradjon. Hidegindításkor ne legyen dermedt, mert ekkor az olajszivattyú nem tudja könnyen szállítani. De a legmelegebb kenési helyen se legyen túlságosan híg, mert ez esetben a súrlódó alkatrészek között nem alakul ki megfelelő vastagságú stabil kenőfilm.

Az SAE (Society of Automotive Engineering) a motorolajokat 20 és 100 °C hőmérsékleten
mért viszkozitásuk alapján a következő kategóriákba sorolja (SAE J 300 osztályozási
rendszer):

Sae viszkozitási osztály Szivattyúzhatósági határhőmérséklet(C°)
0W -30 fok
5W -25 fok
10W -20 fok
15W -15 fok
20W -10 fok
25W -5 fok

A W-vel (Winter) jelölt olajok hidegfolyási tulajdonságai kedvezőbbek, minél kisebb a szám, az adott olaj annál hígabb hideg körülmények között, szivattyúzhatósága jobb. Például a 20W jelű motorolajok használata nem ajánlott, ha a környezeti hőmérséklet tartósan -10°C alá csökken, míg a 0W jelű motorolajok -30°C hőmérsékleten is használhatók. Ahhoz azonban, hogy a motorolaj megkapja a W-viszkozitási fokozat szerinti besorolást, meleg állapotban, 100°C-on is el kell érnie viszkozitásának az adott számjelű osztályra meghatározott minimumot – ez nagyon fontos, hiszen működés közben a motorolaj gyorsan felmelegszik és ekkor már a meleg viszkozitási tulajdonságainak van jelentősége. A motorolaj meleg tulajdonságainak vizsgálatakor a 100°C-on végzett vizsgálat sokkal szigorúbb: nem csak a viszkozitás minimumát, hanem a maximumát is meghatározzák, tehát az egyes meleg viszkozitási osztályokban a motorolajok 100°C-on mutatott folyási tulajdonságai egyértelműbbek. Ezen kívül 150°C-on, nagy nyírási igénybevétel mellett megvizsgálják az olajok hőstabilitását is.
Összességében tehát elmondható hogy a mai korszerű motorok igénylik és meghálálják a rendszeres olajcserét és a jó minőségű kenőanyagot. Az általunk forgalmazott Total motorolaj csúcstechnológiát képvisel mivel:
a termékek folyamatos fejlesztés alatt állnak, és így mindig megfelelnek a legújabb technológiának és a nemzetközi előírásoknak,
a termékeket a nagy autógyártókkal ( pl. PeugeotCitroën) együttműködésben fejlesztik
a termékek kielégítik a szigorú autóipari előírásokat és megfelelnek a legfontosabb nemzetközi szabályoknak (API, ACEA, SAE)
a termékek tesztelését különféle módszerekkel a legnehezebb körülmények között végzik,
a termékeket extrém igénybevételt jelentő versenykörülmények (WRC, Forma 1) között is tesztelik, ahol a győzelmek is tanúsítják a Total kenőanyagok kiváló minőségét.